Ir ar iš tikro - tu žalias?

Kristina Juostaitė

Balandžio 23 dieną Vilniuje, ISM vadybos ir ekonomikos universitete, studentų organizacija „AIESEC” surengė „Įmonių socialinės atsakomybės savaitę”, kurią užbaigė konferencija „Green Inc”.

Joje dalyvavo ir Bendrovės „Palink”, valdančios „Iki”, „Ikiukas” bei „Cento” parduotuvių tinklą, komunikacijos direktorius Tomas Vaišvila, vedęs seminarą žaliąja tema.

Greenwashing” = smegenų plovimas?

„Nusprendžiau papasakoti, kaip gražiai atrodyti, bet iš tikrųjų tokiais nebūti,” - T. Vaišvila pradėjo  savo pranešimą intriguojančiu sakiniu. Anot jo, „mes kiekvieną dieną girdime: „nebūsi žalias, nebūsi madingas”. Rinkodaros specialistams vis svarbiau reklamos tikslais vartotojams parodyti, kokia žalia jų įmonė yra ar bent sėkmingai apsimetinėti.

„Greenwashing” pasireiškia kaip ekologiškos tematikos naudojimas nebūtinai ekologiškoms paslaugoms teikti. Šią sąvoką T. Vaišvila gausiai iliustravo pavyzdžiais. Vienas jų - aviakompanijos reklama, kurioje nupiešiamas lėktuvėlis, iš kurio išmetamųjų vamzdžių skrenda pakalnutės, taip siekiant potencialiam pirkėjui sudaryti lėktuvo, kaip labai ekologiškos transporto priemonės, įspūdį.

Įmonės mėgsta manipuliuoti ekologijos idėja: pardavinėja ekologiškus maisto produktus, elektros lemputes, automobilius, bet niekas nežino, kiek jie yra ekologiški. „Ekologiškas automobilis gal ir neteršia oro taip, kaip tai daro paprastas, tačiau jo gamybos procese į aplinką išskiriama tiek teršalų, kad santykis susilygina. Žmogus, važinėjantis ekologišku automobiliu, galvoja, kad saugo aplinką, tačiau gamtai vien nuo tokio jo galvojimo nėra geriau”.

T. Vaišvila pastebėjo, jog pasitaiko atvejų, kuomet įmonės neekologiškus produktus bando parduoti vietoj ekologiškų, paprasčiausiai atitinkamą gaminį įpakavus į ekologiško produkto pakuotę: „Tai, daroma sąmoningai, nes įmonės žino, kad pakuotė yra viena labiausiai pasiteisinusių rinkodaros veiksmų”.

Koks žalumo laipsnis?

T. Vaišvila savo atstovaujamos bendrovės veiklą vertina kritiškai: „Mes manom, kad esam žali, tikrai ne žaliausi” ir pateikė tikslius duomenis, kokias būdais “Palink” bendrovėje siekiama ekologijos:

* Bendrovėje vyksta šiukšlių rūšiavimas.

* „Darom’09” (aplinkos tvarkymo akcija) rėmimas.

* Naudojami mažiau triukšmingi bei  mažiau orą teršiantys automobiliai.

* Diegiamos kompiuterizuotos kasos (tokiu būdu išnaudojama perpus mažiau popieriaus čekiams).

* Lemputės iš vidaus apšviečiamų stendų pakeičiamos į iš išorės prožektoriais apšviečiamais stendais.

* Bendradarbiaujama su moksleiviais, rengiant ekologiškas akcijas.

Pasakyk, kiek tu žalias, ir pasakysiu, kas tu

T. Vaišvila pranešimo pabaigoje auditoriją taip pat šokiruoja teiginiu: „Neįmanoma ir net nelogiška galvoti, kad mes gyvensime ekologiškame pasaulyje.” Šį savo teiginį jis argumentuoja dabartine situacija, jog  šiandien ekologija rūpi 70% visų lietuvių, bet tik 3% realiai ką nors daro ekologijos srityje; 70% žmonių sako, kad jiems įdomu, jie pirktų ekologiškus produktus, bet perka tik 0.07%.

„Vartotojai mėgsta žalią spalvą. Ji veikia ir kelia tik geras asociacijas” - teigia T. Vaišvila. Prie to daug prisidėjo įvairios socialinės reklamos, skatinančios pirkti „žalius” produktus. „ Būk žalias - būsi madingas” , „Pirk arba mirk” - tokios propagandinės idėjos tebesklaido žiniasklaidoje ir savo pusėn patraukia vis daugiau žmonių, kurie mielai renktųsi ekologiškus maišelius ar produktus, bet ekologiškų produktų rinka Lietuvoje kol kas nesiplečia dėl kur kas didesnių kainų.  Žaliojo rytojaus dar teks palaukti.

TAIP, žodis ŽALIAS šiame rašinyje buvo pavartotas 14 kartų. O kiek per dieną jų ištari TU?

Patiko (0)

Rodyk draugams